- Θεωρία και ιστορία 120 χρόνων διοργανώνει το Σχολείο του Σινεμά σε 12 μαθήματα
Ο «Πολίτης Κέιν» (1941) του Ορσον Γουέλς με πρωταγωνιστή τον ίδιο
Σεμινάριο 12 μαθημάτων ιστορίας και θεωρίας του κινηματογράφου που θα προσεγγίζει το θέμα με κύριο άξονα τη χρονολογική εξέλιξη οργανώνει το Σχολείο του Σινεμά από την τρίτη εβδομάδα του Νοεμβρίου (δεν έχει αποφασιστεί προς το παρόν η ημερομηνία έναρξης). Αφορμή του σεμιναρίου είναι η συμπλήρωση 120 χρόνων κινηματογράφου στις 28 Δεκεμβρίου 2015. Σύντομες εισηγήσεις με προβολή σχολιασμένων αποσπασμάτων θα διατρέχουν τις σημαντικότερες ταινίες των 120 χρόνων κινηματογραφικής ιστορίας, ενώ οι συμμετέχοντες θα έρθουν σε επαφή με τα αισθητικά ρεύματα, τα κινήματα, τις σχολές και τα είδη του κινηματογράφου, όπως και με τους πιο σημαντικούς δημιουργούς κάθε δεκαετίας του.
Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου θα αναπτυχθούν απόψεις για σημαντικές κινηματογραφικές θεματολογίες, όπως Λογοτεχνία, Θέατρο και Κινηματογράφος, Το Βιβλίο, Το Κόμικ στον Κινηματογράφο, Ποιητικός Κινηματογράφος, Ποίηση και Κινηματογράφος, Πολιτικός Κινηματογράφος (Πολιτική και Κινηματογράφος), Μουσική και Κινηματογράφος, Ζωγραφική -Εικαστικές Τέχνες - Αρχιτεκτονική και Κινηματογράφος, Φανταστικός και Επιστημονικής Φαντασίας Κινηματογράφος, Φεμινισμός και Κινηματογράφος - Η θέση της γυναίκας στον Κινηματογράφο κ.τ.λ.
Συμπυκνωμένη αναφορά θα γίνει στους σημαντικότερους θεωρητικούς της
αισθητικής του κινηματογράφου. Ανάμεσά τους οι Ριτσιότο Κανούντο, Λουί
Ντελίκ - Ζερμέν Ντιλάκ - Ζαν Επστάιν, Μαρσέλ Λ' Ερμπιέ, Ρενέ Κλερ, Μπέλα
Μπαλάζ, Ζαν Μιτρί, Λότε Αϊσνερ, Ζίγκφριντ Κρακάουερ, Λεβ Κουλέσοφ,
Σεργκέι Αϊζενστάιν, Βσέβολοντ Πουντόβκιν, Ρούντολφ Αρνχάιμ, Χανς Ρίχτερ,
Ζαν Κοκτό, Αδωνις Κύρου και Γκαλβάνο ντε λα Βόλπε. Το 12ο μάθημα θα
είναι αφιερωμένο στον ελληνικό κινηματογράφο και στην ιστορία του, ενώ
θα επιχειρηθεί η διατύπωση κάποιων συμπερασμάτων και διαπιστώσεων
αναφορικά με την ιστορία των 120 χρόνων του κινηματογράφου και τις
προοπτικές του.
Θεματολογία μαθημάτων
1. 1895-1910, Προϊστορία του Κινηματογράφου,
Γέννηση του Κινηματογράφου, Αδελφοί Λυμιέρ, Μελιές, Πόρτερ, Σχολή του
Μπράιτον, πρώτα έργα του Γκρίφιθ, Γαλλικό Μπουρλέσκ - Μαξ Λίντερ,
εμφάνιση του Χόλιγουντ, Κανούντο - Πρώτοι Θεωρητικοί του Κινηματογράφου
- Ο Κινηματογράφος ως Τέχνη.
1910-1920, Κινηματογραφικά σίριαλ (σύντομη ακμή), εθνικοί
κινηματογράφοι (Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Ρωσία, Δανία, Σουηδία -
Σκανδιναβική Σχολή - Κρίστενσεν, Κλέρκερ, Στίλερ, Σιόστρομ),
Κινηματογράφος του Κλασικού Χόλιγουντ - Ινς και Γκρίφιθ, Μπουρλέσκ -
Σένετ - Τσάπλιν - Κίτον, Κωμωδίες Σλάπστικ και Γουέστερν, Φουτουρισμός,
Εμφάνιση Ταινιών Εμψύχωσης.
2-3. 1920-1930, Βωβή Κωμωδία δεκαετίας του '20 -
Χόλιγουντ δεκαετίας του '20 - Λιούμπιτς, Γαλλικός Ιμπρεσιονισμός,
Γερμανικός Εξπρεσιονισμός - Κάμερσπιλ - Λανγκ και Μουρνάου -Παμπστ και
Νέα Αντικειμενικότητα, Ρωσική Πρωτοπορία (Σχολή του Μοντάζ) - Κουλεσόφ,
Αϊζενστάιν - Πουντόβκιν, Βερτόφ, Ντοβζένκο, Καθαρός - Πειραματικός
Αφαιρετικός Κινηματογράφος - Πειραματικές Αφηγηματικές Ταινίες,
Ντανταϊσμός - Σουρεαλισμός - Μπουνιουέλ, Λυρικά Ντοκιμαντέρ: Το είδος
της συμφωνίας της πόλης, Ταινίες Εμψύχωσης, Εμφάνιση του Ηχου.
4. 1930-1940, Η οργάνωση του συστήματος των
στούντιο στο Χόλιγουντ, Ο Κώδικας Hays: Το Χόλιγουντ αυτολογοκρίνεται,
Κωμωδία Σκρούμπολ - Εμφάνιση των Ειδών: Μιούζικαλ, Γκανγκστερική Ταινία,
Γουέστερν, Πολεμικές Ταινίες, Γαλλικός Ποιητικός Ρεαλισμός - Ρενουάρ -
Καρνέ - Λαϊκό Μέτωπο και Κατοχή, Οζου και Μιζογκούτσι τη δεκαετία του
1930, Ντοκιμαντέρ -Αριστερός και Πειραματικός Κινηματογράφος, Ρόμπερτ
Φλάερτι - Ο Ανθρωπος του Αράν, Σοσιαλιστικός Ρεαλισμός: Η Περίπτωση του
Τσαπάγεφ, Ο Γερμανικός Κινηματογράφος στη Ναζιστική Περίοδο,
Πειραματικός και Αβανγκάρντ Κινηματογράφος, Οι Ανακρίσεις της HUAC:
Επιτροπή Μακ Κάρθι.
5. 1940-1950, Ορσον Γουέλς: Ο Πολίτης Κέιν, Φιλμ
Νουάρ, Ιταλικός Νεορεαλισμός και οι συνθήκες στις οποίες αναπτύχθηκε,
Μεταπολεμικός Κινηματογράφος εκτός της Δύσης, Ο Αμερικανικός
Κινηματογράφος τη μεταπολεμική περίοδο 1945-1960, Ντοκιμαντέρ και
Πειραματικός Κινηματογράφος κατά τη Μεταπολεμική Εποχή, Αντεργκράουντ
Κινηματογράφος: Μάγια Ντέρεν - Stan Brakhage, Ο Καλλιτεχνικός
Κινηματογράφος και η Θεωρία του Δημιουργού.
6. 1950-1960, Ο Αμερικανικός Κινηματογράφος τη
μεταπολεμική περίοδο 1945-1960, Οι κωμωδίες των Ealing Studios, Ιταλικός
Νεορεαλισμός, Γιαπωνέζικος - Κινέζικος - Ινδικός Κινηματογράφος -
Σατζιαζίτ Ρέι, Ισπανικός Νεορεαλισμός, Free Cinema, Εμφάνιση Νουβέλ Βαγκ
(Ο ρόλος του Αντρέ Μπαζέν και της Θεωρίας της Κάμερα Στυλό του Αλεξάντρ
Αστρύκ στη δημιουργία του καλλιτεχνικού κινηματογράφου και της θεωρίας
του δημιουργού), Μεγάλοι Δημιουργοί: Μπουνιουέλ, Μπέργκμαν, Κουροσάβα,
Οζου, Μιζογκούτσι, Ροσελίνι, Φελίνι, Βισκόντι, Παζολίνι, Αντονιόνι,
Ντράγερ, Μπρεσόν, Τατί, Γκοντάρ, Ρενέ, Φασμπίντερ, Βέντερς, Χέρτσογκ,
Χίτσκοκ, Γιάντσο, Ταρκόφσκι, Παρατζάνοφ, Αγγελόπουλος κ.ά.
7-8. 1960-1970, Νουβέλ Βαγκ, Free Cinema, Το
Ιαπωνικό Νέο Κύμα - Οσίμα κ.ά., Cinema Novo, Πολιτικοποιημένος
Κινηματογράφος των δεκαετιών 1960 και 1970: Μάης 1968 και
Κινηματογράφος, Μπρεχτ και Πολιτικός Μοντερνισμός, Τσέχικο Νέο Κύμα,
Ιταλία: Κινηματογράφος Πρωτοεμφανιζόμενων Δημιουργών και Σπαγκέτι
Γουέστερν, Γερμανικό Νέο Κύμα.
9-10. 1970-1980, Ντοκιμαντέρ και Πειραματικός
Κινηματογράφος από τα τέλη της δεκαετίας του 1960: Ο Φρέντερικ Γουάισμαν
και ο Αμεσος Κινηματογράφος, Νέοι Κινηματογράφοι - Η Ευρώπη, Ανατολική
Ευρώπη και Σοβιετική Ενωση από τη δεκαετία του 1970 - Γιάντσο κ.ά.,
Λατινική Αμερική (Βραζιλία, Αργεντινή, Κούβα, Μεξικό), Ασία - Ειρηνικός
(Ινδία: Μαζική Παραγωγή και Κινηματογράφος Τέχνης, Ιαπωνία - Κίνα, Νέοι
Κινηματογράφοι της Ανατολικής Ασίας - Φιλιππίνες, Ταϊβάν, Χονγκ Κονγκ),
Αυστραλία - Ν. Ζηλανδία, Μέση Ανατολή (Ισραήλ, Τουρκία, Ιράν και Ιράκ),
Αφρική από τη δεκαετία του 1970 και μετά, Η Ανεξάρτητη Ταινία Εμψύχωσης
τις δεκαετίες του 1970 και του 1980.
11. 1980-1990, Κινηματογράφος στην εποχή των
ηλεκτρονικών μέσων, Αμερικανικός Κινηματογράφος από τη δεκαετία του 1980
και εξής, Φ. Φ. Κόπολα - Μάρτιν Σκορσέζε - Ρίντλεϊ Σκοτ, Τζορτζ Λούκας,
Ντέιβιντ Λιντς κ.ά., Η Νέα Εποχή του Ανεξάρτητου Κινηματογράφου κ.ά.,
Ευρωπαϊκός κινηματογράφος (Ρομέρ - Βέντερς - Τρίερ και πολλοί άλλοι) -
Κινηματογράφος Ανατολικής Ευρώπης - Σοβιετικής Ενωσης (Βάιντα,
Ζουλάφσκι, Πολάνσκι, Κισλόφσκι, Ταρκόφσκι, Παρατζάνοφ, Κλίμοφ, Μιχάλκοφ,
Ιοσελιάνι, Γιάντσο κ.ά.) - Αυστραλιανός - Ασιατικός Κινηματογράφος της
δεκαετίας του 1980.
1990-2015. Ανάμεσα στα θέματα που θα
παρουσιαστούν: Ο Παγκόσμιος Κινηματογράφος την τελευταία
εικοσιπενταετία, Προς μια παγκόσμια κινηματογραφική κουλτούρα -
Παγκόσμιο Χόλιγουντ: Το τέλος του κινηματογράφου του δημιουργού - Το
Δόγμα '95: Επιστροφή στα βασικά, Η Ευρώπη και η Ασία στη μάχη του
ανταγωνισμού, Η είσοδος του Διαδικτύου στο κινηματογραφικό προσκήνιο,
Ιρανικός Κινηματογράφος: Το πιο ενδιαφέρον κοινωνικό ρεύμα από την εποχή
της Νουβέλ Βαγκ, Αγγλικός Κινηματογράφος της δεκαετίας του 1990 -
Στίβεν Φρίαρς, Ασιατικός - Κινέζικος Κινηματογράφος: Γουόνγκ Καρ Βάι -
Τσαν Γου Παρκ - Κιμ Κι Ντουκ, Κιτάνο, Απίτσατπονγκ Βιρασετάκουν, Ζανγκ
Γιμού - Χου Χσιάο Χσεν, Τσεν Καϊγκέ, Ανγκ Λι κ.ά.
12. Ιστορία του Ελληνικού Κινηματογράφου. Συμπεράσματα και Διαπιστώσεις από τα 120 χρόνια ιστορίας του Κινηματογράφου - Προοπτικές. Προς τα πού οδεύει ο Κινηματογράφος;
Το κόστος του σεμιναρίου είναι 120€. Για τους φοιτητές 100€, για
τους ανέργους 80€, για τους παλαιότερους μαθητές 50€, για ζευγάρια ή
συγγενείς 80€, για μέλη κινηματογραφικών λεσχών, θεατρικών ομάδων,
πολιτιστικών συλλόγων και εκπαιδευτικούς 100€. Κόστος κάθε μαθήματος 10€
για όσους θελήσουν να παρακολουθήσουν κάποια μαθήματα αυτοτελώς.
Στους συμμετέχοντες θα δοθεί βεβαίωση του Σχολείου του Σινεμά.
Συντονιστής σεμιναρίου: Γιάννης Καραμπίτσος (σκηνοθέτης, μοντέρ, κριτικός κινηματογράφου).
Εναρξη σεμιναρίου: Τρίτη εβδομάδα του Νοεμβρίου 2015. Τόπος:
Τσαμαδού 26-28, Εξάρχεια (η ακριβής ημερομηνία θα ανακοινωθεί εν καιρώ).
Πρώτη παρουσίαση - ανοιχτό μάθημα: Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2015 στις 17.00.
No comments:
Post a Comment